وایز لند

وبلاگ علمی، فرهنگی، هنری و سرگرمی وایز لند

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

آمونیاک

"آمونیاک"

آمونیاک (اصطلاح انگلیسی: Ammonia)با فرمول شیمیایی NH3، مهمترین ترکیب هیدروژنه ازت بوده ، در طبیعت از تجزیه مواد آلی ازت دار حاصل می‌گردد و در صنعت کاربرد های فراوانی دارد.

شکل فضایی آمونیاک هرم مانند است و قطبی می‌باشد و علاوه بر آن می تواند پیوند هیدروژنی با مولکول مایی مانند آب برقرار کند.

از آنجا که از نیتروژن که یک نافلز است تشکیل شده، طبق واکنش زیر می تواند در آب یون OH تولید کند پس PH بیش از هفت در آب دارد و خاصیت بازی ایجاد میکند.

NH3(aq) + H2O(l) → NH4+(aq) + OH-(aq)

واکنش معروف تولید آن به فرایند هابل معروف است که در دمای 450 و فشار 200 با عناصر برنده انجام میشود.

از کاربردهای آمونیاک می‌توان به استفاده در کودهای شیمیایی، یخ سازی، اسید نیتریک، سایر ترکیبات نیتروژنه، مواد منفجره و نگهداری از مواد غذایی اشاره کرد.

در بدن هم آمونیاک تولید می‌شود که در کبد به اوره تبدیل می‌شود زیرا سمیت کمتری دارد و میتوان آن را برای فواصل طولانی نگهداری کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

واکنش شیمیایی چیست؟

واکنش های شیمیایی

واکنش شیمیایی (اصطلاح انگلیسی: Chemical reaction) به فرایندی  گفته می شود که در آن ساختار ذرات تشکیل دهندهٔ مواد اولیه دچار تغییر می‌شود؛ یعنی طی آن یک یا چند ماده شیمیایی به یک یا چند ماده شیمیایی دیگر تبدیل می‌شود.

برای اینکه واکنش های شیمیایی رخ دهد، باید پیوندهای بین اتمها و مولکولها شکسته شوند و به شکل دیگری تشکیل شوند. از آنجا که این پیوندها اغلب قوی هستند، برای شروع یک واکنش انرژی لازم است. این انرژی که معمولا با گرما است، تحت عنوان انرژی فعالسازی شناخته میشود.

انرژی فعالسازی بعضی واکنش های شیمیایی، زیاد است و برای انجام آن ها در صنعت و ... هزینه زیادی لازم است. به صرفه نیست. به همین علت از موادی به نام کاتالیزور استفاده میکنند که با تغییر مسیر انجام واکنش، سرعت را زیاد و انرژی فعالسازی را کاهش میدهد. اغلب کاتالیز گر های صنعتی فلز هستند و به شکل دانه ساخته میشوند تا سطح تماس بیشتری با واکنش دهنده ها داشته باشند. کاتالیز گر ها در انتهای واکنش دست نخورده باقی میمانند(مصرف نمیشوند). نمونه کاتالیزگز معروف در صنعت، آمونیاک است.

چهار نوع اصلی از انواع واکنش های شیمیایی در تصویر ابتدای مطلب قابل مشاهده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

دانلود فیلم آموزش کارهای پسندیده برگرفته از آیات قرآن برای کودکان

آموزش کارهای خوب و پسندیده برگرفته از آیات قرآن کریم

دانلود فیلم آموزش کارهای پسندیده برگرفته از آیات قرآن برای کودکان

مجموعه آموزشی قرآنی برای کودکانمجموعه آموزشی قرآنی برای کودکان

 

*دانلود*

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰